Sağlık İletişiminin Püf Noktaları Nelerdir ?

sağlıklı-iletişimin-püf-noktaları-nelerdir?

İletişim…

Tarih boyunca, Homo Sapiens kodlarımıza işlenmiş gibi görünen, ama bir o kadar da yaşadığımız evrende karşılaşabileceğimiz herhangi bir olay esnasında, bilgi depolarımızın haricinde bir tanımlama ile yüz yüze kaldığımız zaman, büyük bir kaos yaratabilecek kelime.. Tanımıyoruz ve ne yapacağımızı bilmiyoruz ..
Tıpkı yukarıdaki benzetme gibi, günümüz koşullarında sağlık sektörü ve sağlık turizminde öncelikli konuların en başında yer alan Sağlıklı İletişimin genel kalıplarını,

  • Empati yapabilmek
  • İyi bir dinleyici olmak
  • Sorunu anlamak
  • Çözüm önerilerinde bulunmak

olarak sıralayabiliriz. İletişim, her alanda olduğu gibi, sağlık sektörü çalışanlarının da dikkat etmesi gereken hususların temelinde yer almaktadır.

Sağlık iletişimi ise, randevu süreci ve sonrasındaki tüm aşamaları kapsamaktadır. Çok yönlü, dinamik ve bir o kadar da hassas bir süreç olarak düşünülmesi gerekmektedir. Bu iletişim aşamalarının en önemlisi ise, kullanıcı yorumlarını cevaplama kısmıdır.

Aşağıda konuyla ilgili, eleştirel bir yoruma verilen cevap örneğini paylaşıyoruz ,

“Birkaç yıldır dizimde bir ağrı vardı Sonrasında bu doktora gittim, boş yere bir
ton tahlil yaptırdı. Verdiği ilaçlar da işe yaramadı”. gibi sözleri çoğunlukla duymuşsunuzdur.

Sağlık iletişimi açısından yapıcı olmayan yanıt ise , “Doğru tahlil ve tetkikler yaptırdım. Bu konu ile ilgili tıbbi bilgin yok. O yüzden yorum yapma!”

Sizlere de çok agresif ve itici gelmedi mi ?

Yukarıdaki tarz ve üslup ile bir yoruma yanıt vermek, yanıtlayanı, diğer hastaların gözünde antipatik bir konuma düşürecektir. Burada hastanın ya da danışanın, konuyu yanlış değerlendiriyor olması söz konusu olabilir. Tıbbi bilgisi olmayan bir hastanın, hangi tahlil ve tetkiklerin doğru olduğu konusunda karar vermeye  çalışması çok da doğru değildir. Fakat siz haklı olsanız bile, agresif bir üslup ile
hastaya yanıt vermek, diğer okuyanlar tarafından iletişimin yaklaşımı itibariyle olumsuz olarak algılanabilir, ki her zaman karşınızdaki kişiler agresif tutumu tolare edebilme yeteneğine de sahip olmayabilirler. Burada yapılması gereken şey

Doğru,

Yapıcı

Bilgilendirici bir üslup ile yanıt vermektir.

Aşağıda bu tarz bir yoruma verilebilecek diğer yanıt örneğini paylaşmak istiyoruz ..

Regülasyonlara uygun cevap ,

“Hasta bilgilerinizi tekrar kontrol ettiğimde yapılan tetkiklerin zorunlu olduğunu düşünüyorum. Tahlil yaptırmadan hastalığınız ile ilgili kesin karar verebilmek mümkün değildir. Tedavi süreci ile ilgili kafanıza takılan sorular var ise benimle iletişime geçerek iletebilirsiniz ” şeklinde bir açıklama ile karşınızdaki kişiye vermiş olduğunuz en önemli mesaj aslında, ulaşılabilir olduğunuzdur.

Kullanıcı yorumları neden önemlidir ?

İnternet üzerinde sağlık bilgisi arayan hasta davranışlarına dair yapılan araştırmalarda, hastaların bir hekimle görüşmeden önce kendisi hakkında internette tarafsız platformlar üzerinden bilgi araştırması yaptığı bilinmektedir. Dolayısı ile, kullanıcıların görüşleri ve değerlendirmeleri, sağlık profesyonelleri açısından oldukça önemlidir. Sizin hakkınızda araştırma yapmak isteyen bir hasta veya danışan bu yorumları da önemser çünkü..

Buna ek olarak, eleştirel yorumlara tepkisel yaklaşmamak gerekir. Hakkınızda yapıcı yorum yapan kullanıcılar olabileceği gibi, eleştirel yorum yapanlar da bulunacaktır. Hastalar sizinle olan tanı, teşhis ve tedavi süreçlerindeki iletişimden memnun kalmayabilirler. Bu son derece doğal bir durumdur. Çoğu eleştirel yorumda da sizler haklı olabilirsiniz, fakat hasta veya danışanların sizin hakkınızda belirli saygı kuralları ve hakarete varmadan, şikayetlerini dile getirmeleri de ifade özgürlüğü kapsamında değerlendirilecek bir durumdur.

Özellikle internet ortamında profilinize giren kullanıcılar için olumlu yorumların yanı sıra olumsuz eleştirel yaklaşım bulunması da profilinizin nesnel bir şekilde oluşturulduğunu doğrular niteliktedir.

Sorulara Nasıl Yanıt Vermeli ?

Yapıcı yorumlara da geri dönüş yapıp, kısa ve öz bir cevap verilmesi veya sade bir teşekkür bile her zaman gönülleri fethetmeye yeterli gelecektir. Dikkat edilmesi gereken hususlar

Regülasyonlara uygun cevap verilmesi

Ulaşılabilir olmak

Bilgilendirme için yapılan çalışmaların, hastalar ile paylaşılması

Telefon iletişimde dikkatli olmak

Online profilinizin dolu olmasına dikkat edin

Sağlık profesyoneli olarak online kanallarda profil bilgilerinizi doldururken en çok dikkat
etmeniz gereken konu regülasyonlardır. Sağlık alanındaki mevzuatlara uygun olarak
profilinizi doldurmanız gerekmektedir. Bulunduğunuz her platformda profil bilgilerinizi
mümkün olabildikçe doldurun. Bu bilgiler kısaca şu şekilde özetlenebilir:

– Çalıştığınız yerin ismi

– Çalıştığınız yerin adresi

– Çalıştığınız yerin haritası/konumu

– Çalıştığınız branş

– Güncel fotoğrafınız

– Üzerine çalışma yaptığınız hastalıklar veya terapi uyguladığınız alanlar

– Eğitim bilgileriniz

– Görev yaptığınız kurumlar

– Uyguladığınız tedavi yöntemleri, operasyonlar

– Çalışma saatleriniz

Tüm bu bilgileri doldurmanız hasta veya danışanlarınızın da mağdur olmamasını
sağlayacaktır.

Hazırlayan : Aylin Maroş Pamuk

Kaynak       : Doktor Takvimi

#igeme #sağlık turizmi #sağlık #health toruism #medicalin türkiye  #hizmet ihracatı # yabancı hasta  # sağlık iletişimi #iletişim